• Corona: veiligheid voorop!

    Kennismiddagen tijdens Corona


    Onze ervaringen

    In juli zijn we gestart met de zesde opleiding Bestuursassistent in de zorg en in september gaven we de eerste Kennismiddagen voor zorg én voor onderwijs. Daaruit blijkt dat het prima werken is binnen de 1,5 meter-opzet en de overige RIVM-maatregelen!

    Wat we waarborgen tijdens al onze activiteiten:

    • de groepen zijn iets kleiner
    • we zitten in een ruimere zaal
    • de locatie én wijzelf zien toe op handhaving van alle RIVM-maatregelen
    • werkvormen en opdrachten zijn aangepast:  fijn samenwerken en sparren blijkt -ook mét 1,5 meter afstand- heel goed mogelijk!

    Reizen van en naar onze locaties

    Al onze locaties zijn goed bereikbaar per auto en per openbaar vervoer.

    Zie de site van de NS voor de meest recente adviezen rondom veilig reizen met de trein.

    Kom je naar Utrecht voor een Kennismiddag bij Aristo meeting plaza, dan vind je hier meer informatie over parkeren én over de looproute  (je hoeft maar zo'n 120 meter Hoog-Catharijne in te lopen; zowel vanaf het station als vanaf de parkeergarage ben je zó bij de locatie).

    Wel of niet online?

    We gaan Kennismiddagen eventueel online aanbieden als we daar een goede vorm voor gevonden hebben, we willen de kwaliteit (inhoud en vorm) van de Kennismiddagen absoluut kunnen waarborgen. Vooralsnog lijkt dat online nog niet eenvoudig: vooral het fysiek bijna elkaar komen en sámen kennis opdoen en delen is waardevol! Het lijkt niet makkelijk om online dezelfde inspiratie en dynamiek te krijgen.

    We (onder)zoeken dus mogelijkheden om -al dan niet met fysieke aanwezigheid- nog beter in te spelen op de huidige situatie. Bij deze verkenning betrekken we onze ExpertPanelleden en (potentiële) deelnemers. Onder meer via deze website houden we jullie op de hoogte.

    Kan ik gewoon inschrijven voor Kennismiddagen?

    Jazeker, je kunt gewoon inschrijven. Mochten Kennismiddagen door aanscherping van de RIVM-maatregelen onverhoopt niet door mogen gaan, dan berekenen we geen annuleringskosten.

    Wat als de Kennis(mid)dag niet door kan gaan?

    Als een Kennismiddag niet door mag gaan door aanscherping van de RIVM-maatregelen kun je, indien mogelijk en gewenst, deelnemen aan een gelijksoortige of andere Kennismiddag later dit jaar, of volgend jaar. Zo niet, dan berekenen we geen annuleringskosten.

    Jouw werk in corona-tijd: 3 nieuwe Kennismiddagen!

    Online werken doen we inmiddels allemaal. Met drie nieuwe Kennis(mid)dagen bieden we jullie de gelegenheid voor verbetering & verdieping van deze manier van werken. Jullie zijn van harte welkom.

    Online-bijeenkomsten organiseren
    Open communicatie
    Werken op afstand; zo hou je de regie!

    Gedeelde ervaringen

    Niets is meer hetzelfde sinds medio maart. In alle sectoren is de uitbraak van het corona-virus merkbaar, dus ook bij ons in zorg & onderwijs. We komen allemaal voor hete vuren te staan. Aan de ene kant best spannend 'hoe gaan we hier met elkaar mee om' en aan de andere kant ook zorgen 'hoe komen we hier goed uit met elkaar'. 

    We bieden jullie op het tabblad hierboven ('ervaringen delen')  graag de ruimte om jullie eigen ervaringen te delen, vragen te stellen en aangesloten te blijven met je netwerk van vakgenoten uit het onderwijs.

     

     

     

     

     

     

  • Ervaringen delen

    Werken in crisistijd

    Als ondersteuners van bestuurders weten we als geen ander welke hobbels er genomen zijn en nog moeten worden genomen. We weten ook hoeveel creatieve oplossingen we zelf weten te vinden voor de dingen die we doen in de ondersteuning van de bestuurders.

    Kennismiddagen biedt jullie graag een plek om ervaringen te delen, aandacht te geven aan mooie initiatieven en vragen te stellen of oproepen te doen aan vakgenoten.

    • Hoe beleef jij deze periode en hoe blijf je aangesloten bij je organisatie en collega's als je thuis moet werken?
    • Heb je mooie initiatieven voorbij zien komen die je graag deelt?
    • Tips over handige digitale middelen die ingezet kunnen worden.
    • Valkuilen, die het verminderde contact en/of het thuiswerken met zich meebrengen?

    We wensen jullie heel veel sterkte, pas goed op jezelf en tot ziens!

    Ingrid & Marjoleine

     

    Gedeelde ervaringen

    Corrie van Thiel - bestuursondersteuning - Openbaar Onderwijs Rivierenland - Tiel
    Vanaf het begin van de Corona-uitbraak was het alle hens aan dek op ons bestuursbureau. Een operatie waarin het belangrijkste woord 'communicatie' is. Afspraken maken over thuiswerken en wat te doen bij verkoudheidsklachten. Wie doet wat, wanneer en waarom? Wat heb je nodig om zaken verder op de rit te krijgen?

    Digitaal werken
    Met name het digitaal werken en vergaderen heeft in een hoog tempo meer vorm gekregen. We werken (bijna) allen vanuit huis en fysieke bijeenkomsten worden tot het minimum beperkt.
    Thuis heb ik in een vlot tempo een werkplek ingericht. Telefoon is doorgeschakeld en de post wordt doorgestuurd naar mijn thuisadres. Een scanner is ingezet om de post te scannen en digitaal door te sturen.

    Vergaderen
    Vergaderingen worden via Teams gedaan, wat even wennen was. Alle contacten met collega's zijn telefonisch of via de mail, het is 'anders' maar het lukt!

    Bestuurder
    Het contact met de bestuurder is in deze periode nog belangrijker. We overleggen bijna dagelijks (telefoon of mail) over alle zaken die nu extra aandacht vragen. Het vraagt enorm veel flexibiliteit in deze periode en naast communicatie is het prioriteren van zaken het belangrijkste onderdeel van de werkzaamheden geworden.

     

    Wil je ook je ervaringen delen, tip meegeven aan je vakgenoten of heb je vragen? Mail deze dan naar [email protected], we plaatsen je bericht dan op deze plek op de website.