Skip to main content

Sprekers ‘uit het veld’ verzorgen de Kennismiddagen

Zij zien het belang van goed geïnformeerde secretaresses raad van bestuur/directie en delen graag hun kennis en ervaring.

Sprekers Zorgsector

Wouter Kniest

Adviseur Public Affairs at Zorgverzekeraars Nederland

Wouter Kniest is gespecialiseerd in belangenbehartiging, stakeholdermanagement en communicatie. Hij kent de zorgsector goed door zijn werk voor zorgverzekeraars en zorgkantoren. Eerder werkte hij als pr/pa-consultant voor zorgaanbieders en patiëntenorganisaties. Ook werkte Wouter bij de Politieacademie als woordvoerder.

Lieteke Lodder

Secretaresse Minister voor Langdurige Zorg en Sport. C. (Conny) Helder

Lieteke Lodder werkt op het secretariaat van de minister voor Langdurige Zorg en Sport (Conny Helder). Zij heeft veel ervaring opgedaan binnen diverse ministeries en kent als geen ander het reilen en zeilen op het secretariaat van de ministers en de staatssecretaris. Lieteke informeert de deelnemers over de ondersteuning van de bewindspersonen en het dagelijks werk van de secretariaatsmedewerkers.

Jeroen Collette

Interim bestuurder, toezichthouder en executive coach

Zelfstandig interim-bestuurder, toezichthouder en coach, met name in de zorg. Jeroen heeft gewerkt in ziekenhuizen, instellingen in de VVT, gehandicaptenzorg en GGZ. Hij is momenteel interim algemeen directeur SMZ bij het UWV en voorzitter van de raad van toezicht bij de Zorggroep Apeldoorn. Daarnaast is Jeroen coach van een aantal bestuurders in de zorg.

Marjolijn Weterings

Zelfstandig bestuurssecretaris en jurist

Marjolijn werkt als zelfstandig bestuurssecretaris en jurist. Haar drive is om bij te dragen aan verbetering van governance en processen. Ze heeft een brede ervaring door opdrachten in de zorg, onderwijs en bij de overheid. ‘Verbetering drijft me’:  BeterWeterings!

Mathijs Romme

Gezondheidswetenschapper en zorgeconoom, Zorgverzekeraars Nederland

Mathijs is gespecialiseerd in de organisatie, financiering en verbetering van de Nederlandse zorgmarkten en kwaliteit van zorg. Hij werkte eerder onder meer als beleidsadviseur bij de Artsenfederatie KNMG, onderzoeks- en adviesbureau Ecorys; de Nederlandse Zorgautoriteit en het College Toezicht Zorgverzekeringen en was in het begin van zijn loopbaan assistent van een Tweede Kamer-lid.

Mirk Oppenhuis de Jong

Communicatieadviseur, owner Mirk at Work

Mirk is een ervaren communicatieadviseur. Hij kent de dynamiek van het werkveld van de bestuurder en heeft een heldere visie op de rol van de bestuurssecretaresse.
‘Het kan altijd beter. 
Communicatie is daarbij belangrijk.’

Mr. Marjan Leusink

Governance Support Officer bij het Leger des Heils

Marjan ondersteunt de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht op bestuurlijk en juridisch gebied. Zij heeft als aandachtsgebieden onder meer  Governance, juridische zaken en medezeggenschap en stuurt de ambtelijk secretarissen van de landelijke medezeggenschapsraden aan.  Daarnaast heeft zij de rol van  toezichthouder bij een grote scholengemeenschap vervuld en is zij voorzitter van het College Kerkrentmeesters van PKN Raamsdonk-Raamsdonksveer.

Wilfred Schoonderwoerd

Financieel bestuurder en -manager (interim)

Wilfred heeft de afgelopen jaren veel zorgorganisaties op directie- en bestuursniveau begeleid, geadviseerd en tijdelijk versterkt. Veelal op het snijvlak van strategisch & financieel heruitvinden en verbeteren besturing & samenwerken. Wilfred is een ervaren algemeen (CEO), financieel manager (CFO) en bedrijfsadviseur in onder meer de zorg- en welzijnssector.

Willem Veenstra

Digitale reisleider & Ondernemer

‘Ik ben Willem Veenstra, adoptiespecialist voor Microsoft 365 en AI. Al jaren houd ik me maar met één ding bezig: optimale teamsamenwerking. Het is belangrijk om dat te ondersteunen met innovatieve software, zoals Microsoft Teams. Maar de techniek is voor mij niet het belangrijkste. Ik luister vooral naar de mensen en ik zorg dat zij hun werk beter kunnen doen.’

Mariët Hermans

Expert in bedrijfscommunicatie

Voordat Mariët een eigen bedrijf startte, werkte ze als redacteur en schrijftrainer bij organisatieadviesbureau Berenschot. Daarna ruim dertien jaar bij trainingsbureau Boertiengroep, ze  was hier ook manager van een team communicatietrainers en MT-lid.
‘Ik help mensen om beter en gemakkelijker te gaan schrijven. Zo bereiken ze sneller wat ze willen bereiken. Ook besparen ze tijd en energie. Daarnaast lever ik een bijdrage aan het begrijpelijker en aantrekkelijker maken van teksten.’

Erik Boswinkel

Financieel adviseur / interim manager in zorg en onderwijs

Geboren en getogen in Twente, gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen, bedrijfseconomie, werkt Erik inmiddels meer dan 20 jaar in de ziekenhuissector en funderend onderwijs. Erik helpt scholen en zorgorganisaties met het beheersen van geldstromen en het maken van financiële keuzes. Dat doet hij door doelen, inzet van mensen, middelen en bedrijfsprocessen met elkaar te verbinden en te vereenvoudigen. Erik werk(te) als directeur bedrijfsvoering bij de Veluwse Onderwijsgroep, hoofd bedrijfsbureau bij het UMC Utrecht, als Penningmeester/Bestuurder bij de NVvPO en als bestuursondersteuner bij Trinamiek.

Renate Enninga

Bestuurssecretaris bij BCM Ouderenzorg

Rentate begon als directiesecretaresse en is doorgegroeid naar bestuursassistent na het volgen van de opleiding ‘Bestuursassistent in de zorg’ in 2018. Sinds 2021 werkt zij als bestuurssecretaris. Ontwikkelen en blijven leren, dat is waar zij haar enthousiasme en inspiratie in vindt. In 2019 gestart met de opleiding HBO Bachelor Bedrijfskunde Deeltijd aan de Hanzehogeschool in Groningen. Mede dankzij deze opleiding heeft zij zichzelf doorontwikkeld van de ondersteunende rol naar een adviserende en strategische gesprekspartner voor de organisatie. 

Brigitte van West

Bestuurssecretaresse en teamleider bestuurssecretariaat bij Driestroom

Samen met 3 collega’s zorgt Brigitte voor het optimaal ondersteunen van de Raad van Bestuur en directie van Driestroom, een landelijke zorgorganisatie. Brigitte heeft ervaring als ondersteuner op bestuurs- en directieniveau bij profit en non-profit organisaties. Daarnaast begeleidt ze managementondersteuners bij het professionaliseren van hun functie/werkzaamheden. Eerder deed ze dat vanuit haar eigen onderneming, nu vanuit de Kennismiddagen.

Jan Willem Alphenaar

Spreker en trainer ★ Digital Trends en klantbeleving ★ LinkedIn Expert ★ Recruitment

Jan Willem is een groot fan van LinkedIn. Hij schreef er al meer dan 450 blogposts over en publiceerde al 5 boeken. Zijn LinkedIn-trainingen zijn gericht op meetbare resultaten. Jan Willem trainde al honderden organisaties en meer dan 13.000 mensen.
‘Mijn missie bij het geven van een presentatie, training of workshop is de mensen amuseren, informeren en inspireren. Deze drie kernelementen komen altijd terug.’

Mandy Godschalk

Leiderschapscoach en trainer, doorZICHT coaching & training

Mandy Godschalk heeft haar eigen bedrijf doorZICHT coaching & training. Voor deze carrièreswitch werkte ze als bestuursassistente in de GGZ en directieassistente in het bedrijfsleven. Om stappen te maken in je ontwikkeling als bestuurssecretaresse gaat het niet alleen om kennis en kunde (hard skills), maar ook om hoe je bijvoorbeeld jezelf presenteert en grenzen stelt (soft kills). Mandy begeleidt (bestuurs)secretaresses op beide gebieden.

Caroline Lamp

Corporate recruiter bij Zorgbalans, (ouderen)zorgorganisatie

Caroline heeft lang gewerkt als secretaresse Raad van Bestuur voor meerdere zorgorganisaties. In 2019 maakte zij de overstap naar werving & selectie. Zij is de uitdaging aangegaan om de explosieve vraag naar zorgpersoneel bij haar organisatie op een gestructureerde en vernieuwende wijze in te vullen.  In 2018 volgde Caroline de eerste opleiding Bestuursassistent in de zorg. Nu verzorgt zij met enthousiasme meerdere programma-onderdelen bij deze opleiding.

Peter Vos

Sherpas Proyects

Peter Vos is een zeer ervaren trainer, auteur van diverse boeken, artikelen en blogs voor secretaresses en maat bij Sherpas Proyects. Hij en zijn collega’s spreken regelmatig over diverse trends in het secretaressevak.

Jakob Zwinderman

Sherpas Proyects

Jakob is een zeer ervaren trainer, auteur van diverse boeken, artikelen en blogs voor secretaresses en maat bij Sherpas Proyects. Hij en zijn collega’s spreken regelmatig over diverse trends in het secretaressevak.

Leonoor van Gils

Onderwijskundige, trainer & gastspreker

Leonoor zet zich graag in voor organisaties waarin professionele en persoonlijke ontwikkeling belangrijk zijn bij het realiseren van doelstellingen en resultaat op korte en langere termijn. Zij heeft oog voor samenhang, communicatie en kwaliteit, houdt van resultaat en is praktisch ingesteld. ‘Ik voel me op mijn plek in een omgeving waar respect en vertrouwen belangrijk zijn en waarin samenwerking vanuit gedeelde verantwoordelijkheid bijdraagt aan resultaat, succes en werkplezier.’

Dana Venema

Support Professional

Elke dag zorgt Dana ervoor dat anderen kunnen excelleren in wat zij doen. Naast het organiseren van de dagelijkse flow en evenementen is zij een sterke netwerker. Binnen Kennismiddagen levert Dana op strategisch niveau een bijdrage op het gebied van Communicatie en Marketing, zoals evenementen, zichtbaarheid en sociale media. ‘Ik vind het belangrijk om aandacht te blíjven houden voor de waarde van ons vak en bij te dragen aan de zichtbaarheid van de bestuurs- en managementondersteuners.’

Marjoleine Kwak

Expert ondersteuning bestuur en toezicht / programma-manager Kennismiddagen.nl 

Marjoleine heeft een heldere kijk op een professioneel secretariaat en weet dit naar opdrachtgevers te vertalen door coaching van (directie)secretaresses, het doorlichten van secretariaten, recepties en facilitaire ondersteuning. Marjoleine Kwak en Ingrid de Jong zijn de oprichters en drijvende krachten achter de Kennismiddagen.

Ingrid de Jong

Expert ondersteuning bestuur en toezicht / programma-manager Kennismiddagen.nl

Ingrid ontwikkelt en verzorgt al ruim 10 jaar leergangen en trainingen. Haar kracht is het overdragen van vakinhoudelijke kennis naar concrete praktijksituaties, waarbij ruimte is voor persoonlijke inbreng van deelnemers. Ingrid de Jong en Marjoleine Kwak zijn de oprichters en drijvende krachten achter de Kennismiddagen.

Sprekers Zorgsector

Jeroen Collette

Interim bestuurder, toezichthouder en executive coach

Simona Tiems

Advocaat gespecialiseerd in gezondheidsrecht, Legaltree

Lieteke Lodder

Secretaresse Minister voor Langdurige Zorg en Sport.

Marjolijn Weterings

Zelfstandig bestuurssecretaris en jurist

Mathijs Romme

Gezondheidswetenschapper en zorgeconoom, Zorgverzekeraars Nederland

Mirk Oppenhuis de Jong

Communicatieadviseur, owner Mirk at Work

Wilfred Schoonderwoerd

Financieel bestuurder en -manager (interim)

Willem Veenstra

Digitale reisleider & Ondernemer

Mariët Hermans

Expert in bedrijfscommunicatie

Brigitte van West

Bestuurssecretaresse en teamleider bestuurssecretariaat bij Driestroom

Jan Willem Alphenaar

Spreker en trainer ★ Digital Trends en klantbeleving ★ LinkedIn Expert ★ Recruitment

Mandy Godschalk

Leiderschapscoach en trainer, doorZICHT coaching & training

Caroline Lamp

Corporate recruiter bij Zorgbalans, (ouderen)zorgorganisatie

Renate Enninga

Bestuurssecretaris bij BCM Ouderenzorg

Leonoor van Gils

Onderwijskundige, trainer & gastspreker

Dana Venema

Support professional

Peter Vos

Sherpas Proyects

Jakob Zwinderman

Sherpas Proyects

Marjoleine Kwak

Expert ondersteuning bestuur en toezicht / programma-manager Kennismiddagen.nl 

Ingrid de Jong

Expert ondersteuning bestuur en toezicht / programma-manager Kennismiddagen.nl