• Opleiding Zorg

    Bestuursassistent in de zorgsector

    4-daagse opleiding voor secretaresses raad van bestuur werkzaam in of voor de zorgsector

    Nù ook in ontwikkeling voor bestuurssecretaresses in het onderwijs. Heb je mogelijk interesse? Laat het ons weten, dan houden we je op de hoogte.

    Je wilt je verder ontwikkelen, de diepte in en meer inhoud. Of je doet nu al meer dan de gemiddelde secretaresse Raad van Bestuur en wilt vooral (achtergrond)kennis en specifieke vaardigheden opdoen om vol vertrouwen je functie verder vorm te geven.

    Tijdens deze 4-daagse opleiding op HBO-niveau leer je op welke vlakken je een waardevolle aanvulling op niveau kunt bieden en hoe je je (nieuwe) functie optimaal vorm geeft. Doorgroeien van ‘secretaresse Raad van Bestuur’ naar ‘bestuursassistent’ vraagt om de ontwikkeling van aanvullende specifieke kennis, competenties en vaardigheden, met name op het gebied van:

    • Wet- en regelgeving
      De bestuursassistent heeft, onder meer voor het voorbereiden van schrijven van advies/instemmings-aanvragen, inhoudelijke kennis nodig van de WOR, Wmcz, Wkkgz en de AVG.
    • Governance(code)
      De bestuursassistent kan een aansturende rol hebben in het actueel houden en onder de aandacht brengen van de in de code afgesproken regelgeving.
    • Beleidsstukken: de vorm en schrijfstijl
      De bestuursassistent moet inhoudelijk sterke en aantrekkelijk leesbare stukken op kunnen leveren. Naast verslaglegging, bereid je ook beleidsnotities voor uit naam van de bestuurder (kaderbrief, jaardocument, meerjarenbeleidsplan, advies- of instemmingsaanvragen etc.)
    • Overtuigen, positief beïnvloeden en omgaan met weerstand
      Als bestuursassistent heb je geen formele macht, maar ben je wel (mede)verantwoordelijk voor een gezamenlijk resultaat. Leren beïnvloeden (mensen in beweging krijgen op een natuurlijke en respectvolle manier) is dan essentieel.

    Klik hier voor meer inhoudelijke informatie over deze opleiding (PDF).

    Resultaat

    Je hebt kennis en vaardigheden opgedaan om deze (nieuwe) functie vorm en inhoud te geven. Je draagt bij aan het waarmaken van bestuurlijke ambities. Je kunt prioriteiten te stellen, hebt vertrouwen in jezelf en durft te handelen!

  • Sprekers

    Sprekers

    Ingrid de Jong & Marjoleine Kwak, programma-managers. 'We hebben een uitgekiend programma samengesteld en deskundige en bevlogen sprekers gevonden die graag hun kennis en ervaring met jullie delen. Zij zien er naar uit om mee te werken aan de opleiding tot Bestuursassistent. We kunnen niet wachten om van start te gaan!'

     

    Jeroen Collette, interim-bestuurder, toezichthouder en coach, met name in de zorg. Jeroen heeft gewerkt in diverse ziekenhuizen en instellingen in de VVT en gehandicaptenzorg. Hij is lid van de Raden van Toezicht van Strakx en Pro Senectute. Jeroen gaat met jullie in op de taken en verantwoordelijkheden van de bestuursassistent ten aanzien van de Governance code.

     

    Simona Tiems, advocaat gespecialiseerd in gezondheidsrecht. Simona adviseert en procedeert o.a. op het gebied van patiëntenrechten, privacy, contracten in de zorg, geschillen binnen maatschappen en voert verweer in tuchtrecht. Ook adviseert ze over wet- en regelgeving. Simona is lid Raad van Toezicht bij 's Heeren Loo Zorggroep. Simona gaat met jullie in op de WOR, Wmcz, Wkkgz en de AVG.

     

    Mariët Hermans, Expert in bedrijfscommunicatie. Voordat Mariët een eigen bedrijf startte, werkte ze als redacteur en schrijftrainer bij Berenschot en Boertiengroep. ‘Ik help mensen om beter en gemakkelijker te gaan schrijven. Zo bereiken ze sneller wat ze willen bereiken. Ook besparen ze tijd en energie. Daarnaast lever ik een bijdrage aan het begrijpelijker en aantrekkelijker maken van teksten.’

     

    Jan Willem Alphenaar, LinkedIn Expert. Jan Willem verzorgt een inspirerende workshop! Hoe maak je een goed profiel? Hoe en wanneer deel je berichten? Wat is de waarde daarvan voor jezelf en je zorgorganisatie? Jan Willem schreeft meer dan 450 blogposts over LinkedIn en publiceerde 5 boeken.

     

    Caroline Lamp is werving & selectieadviseur zorgpersoneel bij Zorgbalans.
    In juli 2018 maakte zij, als secretaresse raad van bestuur, deel uit van de eerste groep deelnemers aan de opleiding Bestuursassistent. Ze zal jullie vertellen hoe zij na het volgen van de opleiding gekomen is tot het maken van keuzes en haar nieuwe functie. Ook deelt zij haar expertise over functieomschrijvingen- en waarderingen.

  • Deelnemers 2021

    Een secretaresse uit deze organisatie schreef zich in voor januari-maart 2021:

    - Laurentius ziekenhuis / Roermond
    - Reumazorg ZWN / Goes
    - Pleyade / Arnhem
    - Roessingh / Enschede
    - Zorggroep Norschoten / Barneveld

    Gereserveerde plekken : 3

    Een secretaresse uit deze organisatie schreef zich in voor juni/juli - september 2021:

     

    Gereserveerde plekken: 0

  • Ervaringen

    'Boeiend, interactief en supertof'!

    Dat vat de opleiding misschien nog wel het best samen! In totaal 60 secretaresses volgden inmiddels de 4-daagse opleiding Bestuursassistent. 

    'Een aanrader. Behalve dat je veel kennis opdoet, leer je ook collega's van andere organisaties kennen. Buiten de scholing om weten we elkaar ook te vinden om ervaringen te delen en kennis uit te wisselen. Mijn ervaring met de opleiding was zeer positief, zelfs in Coronatijd!'
    Marion Post-Bloemhof, Directie-/bestuursassistente bij Zorgroep Liante

    'Het was een inspirerende, leerzame en goed georganiseerde opleiding met vakgenoten. We hebben veel ervaringen uit kunnen wisselen. Marjoleine, Ingrid en Caroline: hartelijk dank voor de professionele aanpak!'
    Angelique Breugem-Aben, Management Secretaresse bij Wittenbergzorg

    Verbeeld ik het me of straal ik, na het volgen van het eerste blok van de opleiding Bestuursassistent, gelijk iets anders uit? Magisch wat erkenning, intervisie met vakgenoten en een goede leerstof in zo een korte tijd met en voor je kan doen.”
    Carla Saat, Secretaresse Raad van Bestuur, Savant Zorg

    'Het zijn intensieve dagen waar je ontzettend veel kennis opdoet en mooie contacten legt.' 
    Hermien Deusjen, secretaresse Raad van Bestuur ZorgAccent

    'Super opleiding op een mooie plek, toffe begeleiding en interessante sprekers. Ik zeg: doen!'
    Wendy de la Rambeljé, Bestuursassistent raad van bestuur Amsterdam UMC

    Echt fijn, we ontvangen zóveel mooie reacties! Een jaar na afloop vroegen we de deelnemers aan de eerste 4-daagse opleiding  Bestuursassistent (in juli 2018): waar sta je nu? Zijn er wijzigingen in je takenpakket, een andere functienaam, aanpassingen in FWG en/of salaris, hoe heeft de bestuurder op de veranderingen gereageerd en de organisatie? De antwoorden van de deelnemers geven inzicht in de concrete toepasbaarheid van de opleiding. Wil jij de opleiding misschien gaan volgen en weten wat je mogelijk voor resultaten kunt verwachten,  lees dan hier de ervaringen vanWillemieke Hendrikse de Bruin (bestuursassistent bij De Schutse) en Ellis Melissant (bestuursassistent bij Zuidewester).

    Een impressie van eerdere opleidingen:

    Zomer 2020



    Winter 2020

    Zomer 2019

    Winter 2019

    Zomer 2018

     

     

     

     

     


Algemene informatie:

  • Type:

    4-daagse opleiding

  • Prijs:

    € 3.695 excl. btw
    incl. alle verblijfskosten

  • Data:

    Januari-maart 2021
    blok I    20-21-22 jan
    blok II        19 maart

    Juli-september 2021
    blok I    30 juni-1-2 juli
    blok II   17 september

    Wil je zeker zijn van een plaats? Je kunt geheel vrijblijvend voor-inschrijven door een mail te sturen aan [email protected] of door het inschrijfformulier in te vullen en bij 'bericht' te vermelden dat het om een voorlopige reservering gaat.

  • Locatie:

    Kontakt der Kontinenten - Soesterberg




'Boeiend, interactief en supertof!'



Corona: zó werken wij nu!

Prima  samen aan de slag met inachtneming van de RIVM-maatregelen. Lees meer...