• Opleiding Zorg

    Bestuursassistent in de zorgsector

    4-daagse opleiding voor secretaresses raad van bestuur werkzaam in of voor de zorgsector

    Je wilt je verder ontwikkelen, de diepte in en meer inhoud. Of je doet nu al meer dan de gemiddelde secretaresse Raad van Bestuur en wilt vooral (achtergrond)kennis en specifieke vaardigheden opdoen om vol vertrouwen je functie verder vorm te geven.

    Tijdens deze 4-daagse opleiding op HBO-niveau leer je op welke vlakken je een waardevolle aanvulling op niveau kunt bieden en hoe je je (nieuwe) functie optimaal vorm geeft. Doorgroeien van ‘secretaresse Raad van Bestuur’ naar ‘bestuursassistent’ vraagt om de ontwikkeling van aanvullende specifieke kennis, competenties en vaardigheden, met name op het gebied van:

    • Wet- en regelgeving
      De bestuursassistent heeft, onder meer voor het voorbereiden van schrijven van advies/instemmings-aanvragen, inhoudelijke kennis nodig van de WOR, Wmcz, Wkkgz en de AVG.
    • Governance(code)
      De bestuursassistent kan een aansturende rol hebben in het actueel houden en onder de aandacht brengen van de in de code afgesproken regelgeving.
    • Beleidsstukken: de vorm en schrijfstijl
      De bestuursassistent moet inhoudelijk sterke en aantrekkelijk leesbare stukken op kunnen leveren. Naast verslaglegging, bereid je ook beleidsnotities voor uit naam van de bestuurder (kaderbrief, jaardocument, meerjarenbeleidsplan, advies- of instemmingsaanvragen etc.)
    • Overtuigen, positief beïnvloeden en omgaan met weerstand
      Als bestuursassistent heb je geen formele macht, maar ben je wel (mede)verantwoordelijk voor een gezamenlijk resultaat. Leren beïnvloeden (mensen in beweging krijgen op een natuurlijke en respectvolle manier) is dan essentieel.

    Resultaat

    Je hebt kennis en vaardigheden opgedaan en bouwstenen aangereikt gekregen om deze (nieuwe) functie vorm en inhoud te geven. Je draagt bij aan het waarmaken van bestuurlijke ambities. Je kunt prioriteiten te stellen, hebt vertrouwen in jezelf en durft te handelen!

  • Sprekers

    Sprekers

    Marjoleine Kwak, programma-manager /medeoprichter Kennismiddagen VOF: ‘We hebben een uitgekiend programma samengesteld en deskundige en bevlogen sprekers gevonden die graag hun kennis en ervaring met jullie delen. Zij zien er naar uit om mee te werken aan de opleiding tot Bestuursassistent. We kunnen niet wachten om van start te gaan!’

    Caroline Lamp is werving & selectieadviseur zorgpersoneel bij Zorgbalans. In juli 2018 maakte zij, als secretaresse raad van bestuur, deel uit van de eerste groep deelnemers aan de opleiding Bestuursassistent. Zij is co-trainer van deze opleiding. In die rol deelt zij ook haar expertise over functieomschrijvingen- en waarderingen (FWG-systematiek).


    Mandy Godschalk heeft haar eigen bedrijf doorZICHT coaching & training. Voor deze carrièreswitch werkte ze  als bestuursassistente in de GGZ en directieassistente in het bedrijfsleven. Om de stap te maken van bestuurssecretaresse naar bestuursassistent gaat het niet alleen om kennis en kunde (hard skills), maar ook om hoe je bijvoorbeeld jezelf presenteert en grenzen stelt (soft kills). Mandy begeleidt de deelnemers op beide gebieden tijdens de opleiding.

    Jeroen Collette, interim-bestuurder, toezichthouder en coach. Jeroen heeft gewerkt in ziekenhuizen, organisaties in de VVT, gehandicaptenzorg en GGZ. Hij was secretaris Raad van Toezicht ziekenhuis Rivierenland, lid/voorzitter RvT van Zorgcentra de Betuwe, Medisch Centrum Jan van Goyen, Vérian, Pro Senectute en Strakx. Jeroen gaat met jullie in op de taken en verantwoordelijkheden van de bestuursassistent ten aanzien van de Governance code.

    Simona Tiems, advocaat gespecialiseerd in gezondheidsrecht. Simona adviseert en procedeert o.a. op het gebied van patiëntenrechten, privacy, contracten in de zorg, geschillen binnen maatschappen en voert verweer in tuchtrecht. Ook adviseert ze over wet- en regelgeving. Simona is lid Raad van Toezicht bij ’s Heeren Loo Zorggroep. Simona gaat met jullie in op de WOR, Wmcz, Wkkgz en de AVG.

    Mariët Hermans, Expert in bedrijfscommunicatie. Voordat Mariët een eigen bedrijf startte, werkte ze als redacteur en schrijftrainer bij Berenschot en Boertiengroep. ‘Ik help mensen om beter en gemakkelijker te gaan schrijven. Zo bereiken ze sneller wat ze willen bereiken. Ook besparen ze tijd en energie. Daarnaast lever ik een bijdrage aan het begrijpelijker en aantrekkelijker maken van teksten.’

    Jan Willem Alphenaar, LinkedIn Expert. Jan Willem verzorgt een inspirerende workshop! Hoe maak je een goed profiel? Hoe en wanneer deel je berichten? Wat is de waarde daarvan voor jezelf en je zorgorganisatie? Jan Willem schreef meer dan 450 blogposts over LinkedIn en publiceerde 5 boeken.

  • Deelnemers 2022

    Een secretaresse uit deze organisatie schreef zich in voor januari – maart 2022:

    – Samen Veilig / Utrecht
    – Zorgorganisatie Norschoten / Barneveld
    – Zorgbalans / Haarlem
    – Huisartsen OZL / Heerlen
    – Huisartsencoöperatie West-Brabant / Roosendaal
    – Neboplus / Barneveld
    – GGz Breburg / Tilburg
    – Innoforte / Velp
    – Huisartsendienst Drenthe / Assen
    – Novadic Kentron / Vught

    Een secretaresse uit deze organisatie schreef zich in voor  juni – september 2022

    – Zorgspectrum Het Zand / Zwolle
    – CuraMare /Dirksland
    – Sante Partners / Tiel
    – Diakonessenhuis / Utrecht
    – Beweging 3.0 / Amersfoort
    – Leppehiem / Akkrum
    – St. Antonius zkh. / Nieuwegein
    – Cohesie / Venlo
    – Arq / Diemen
    – IJsselheem / Kampen
    – Huize Winterdijk / Gouda

    Een secretaresse uit deze organisatie schreef zich in voor  januari – maart 2023

    Gereserveerde plekken: 2

    Een secretaresse uit deze organisatie schreef zich in voor  juni – september 2023

    Gereserveerde plekken : 

  • Ervaringen

    ‘Boeiend, interactief en supertof’!

    Dat vat de opleiding misschien nog wel het best samen! Meer dan 80 secretaresses volgden inmiddels de 4-daagse opleiding Bestuursassistent in de zorg. 

    Een dikke 8,5 voor deze opleiding! Super waardevol en leerzaam om met een groep gelijkgestemden op te trekken en van elkaar en de docenten te leren. Het is een investering in jezelf. Ik zal dit alle bestuursondersteuners aanraden!
    Suzanne Bruinekreeft, management assistent Neboplus wonen en zorg

    Dag 1 van 4 van de opleiding Bestuursassistent  in de zorg zit er op. Zo’n dag waar je denkt; Yes dit is het! Heerlijk om te kunnen sparren met enthousiaste collega’s (lees: kanjers van secretaresses) uit de zorg. 
    Liseth Brockotter, secretaresse Raad van Bestuur & Raad van Toezicht, Roessingh, Centrum voor Revalidatie

    ‘Een aanrader. Behalve dat je veel kennis opdoet, leer je ook collega’s van andere organisaties kennen. Buiten de scholing om weten we elkaar ook te vinden om ervaringen te delen en kennis uit te wisselen. Mijn ervaring met de opleiding was zeer positief, zelfs in Coronatijd!’
    Marion Post-Bloemhof, directie-/bestuursassistente bij Zorgroep Liante

    ‘Programma inhoudelijk goed niveau en toepasbaar. Sfeer in de groep goed, de docenten hebben een positieve invloed op de ‘openheid’ in de groep. Er werd niet ge- of veroordeeld, er was een veilige sfeer.’
    Kitty van de Koolwijk, (toen) management assistent Raad van Bestuur Jeroen Bosch Ziekenhuis

    ‘Een inspirerende, leerzame en goed georganiseerde opleiding met vakgenoten. We hebben veel ervaringen uit kunnen wisselen. Marjoleine, Ingrid en Caroline: hartelijk dank voor de professionele aanpak!’
    Angelique Breugem-Aben, Management Secretaresse bij Wittenbergzorg

    ‘Het zijn intensieve dagen waar je ontzettend veel kennis opdoet en mooie contacten legt.’ 
    Hermien Deusjen, secretaresse Raad van Bestuur ZorgAccent

    ‘Super opleiding op een mooie plek, toffe begeleiding en interessante sprekers. Ik zeg: doen!’
    Wendy de la Rambeljé, bestuursassistent raad van bestuur Amsterdam UMC

    Een jaar na afloop vragen we aan de deelnemers: waar sta je nu? Zijn er wijzigingen in je takenpakket, functienaam, aanpassingen in FWG en/of salaris, hoe heeft de bestuurder op de veranderingen gereageerd en de organisatie? De antwoorden geven inzicht in de concrete toepasbaarheid van de opleiding. Wil jij de opleiding misschien gaan volgen en weten wat je mogelijk voor resultaten kunt verwachten,  lees dan hier de ervaringen van Willemieke Hendrikse de Bruin, bestuursassistent bij De Schutse en Ellis Melissant, bestuursassistent bij Zuidwester. Of het interview in ManagementSupport met Margot van Slooten, bestuursassistent bij  Revalidatie Friesland.



Algemene informatie:

  • Type:

    4-daagse opleiding

  • Prijs:

    € 3.695,- excl. btw
    incl. verblijfskosten

    Indexatie 2023:
    € 3.995,- excl. btw,
    incl. verblijfskosten

  • Data:

    Voorjaar 2022 / VOL
    blok I     16-17-18 maart 
    blok II   20 mei

    Locatie: Conferentiehotel Woudschoten in Zeist

    Zomer 2022  / VOL
    blok I    29-30 juni & 1 juli
    blok II   23 sept

    Voorjaar 2023
    blok I    25-26-27 januari
    blok II   17 maart

    Zomer 2023
    Blok I    28-29-30 juni
    Blok II   22 september

  • Locatie:

    Kontakt der Kontinenten – Soesterberg



Per opleiding kan één persoon per organisatie deelnemen. 

Twee maanden voor de Kennismiddag besluiten we aan de hand van het aantal inschrijvingen of deze door kan gaan. Dit heeft te maken met het intakegesprek en het huiswerk dat ingeleverd moet zijn voor de opleiding start.

Schrijf je tijdig in om afgelasting te voorkomen.




Contact

Kennismiddagen VOF

I.M.M. (Ingrid) de Jong
immdejong@kennismiddagen.nl
06 14 62 88 14

M. (Marjoleine) Kwak
m.kwak@kennismiddagen.nl
06 50 46 91 94

© 2021 Kennismiddagen