• Kennisdag Zorg

    Crisismanagement

    en jouw rol als ondersteuner van de bestuurder/het management

    Heb jij een rol binnen een crisisteam, bijvoorbeeld tijdens de corona-crisis? Of ben je er meer zijdelings bij betrokken? Ook dan heb je te maken met tactische en strategische vraagstukken van je organisatie, zoals: wie is waar verantwoordelijk voor? Kan iedereen straks weer gewoon aan het werk en wanneer? Welke financiële risico’s brengt deze crisis met zich mee? Wat communiceren we intern naar collega’s en extern naar bijvoorbeeld media en externe contacten?

    Tijdens een crisis neemt het crisisteam onder hoge druk de besturing van de zorgorganisatie op zich. Deze Kennisdag staat in het teken van jouw rol als ondersteuner van de bestuurder/het management.

    • Wanneer spreek je van een calamiteit, crisis of ramp?
    • Welke type incidenten kunnen jouw organisatie treffen?
    • Taken en verantwoordelijkheden en rollen binnen de crisisorganisatie / het crisisteam
    • Hoe zit de ‘witte kolom’ in elkaar, wie is waar verantwoordelijk voor (bijvoorbeeld LNAZ, ROAZ, RONAS)
    • (Hoe) kan je je als organisatie voorbereiden op een crisis? (bijvoorbeeld Zirop)
    • Vergaderen (onder druk) en de BOB methodiek
    • Hoe kun jij, bijvoorbeeld als logger, een crisisteam ondersteunen?
    • Samenwerking met teams binnen de eigen organisatie 
    • Samenwerking met externe partijen  hulpdiensten, gemeenten, etc.
    • Crisiscommunicatie: middelen, omgevingsanalyse, van analyse naar advies
    • Nazorg; wat doet een crisis met medewerkers? Aandacht voor psychosociale ondersteuning
    • Nafase, wat wordt verzorgd door ketenpartners?
    • Hoe rond je een crisis af en hoe ga je daarna verder?

    Ruimte voor reflectie

    Het is belangrijk om ook bewust aandacht te geven aan de impact van de Corona-crisis voor jouzelf. Hier is tijdens deze Kennisdag voldoende ruimte voor, en hoe fijn is het dat je dit kunt doen met collega bestuursondersteuners uit de zorgsector? Aan de orde kan komen:

    • Welke rol had jij en/of welke rol had je op je willen nemen?
    • Psychologie, zelf stress krijgen: het persoonlijke, wat doet het met jou?
    • Hoe kon/kan je de bestuurder praktisch en sociaal emotioneel ondersteunen?
    • Wat heeft de corona- crisis je gebracht, kijkend naar je functie?
    • Wat waren de valkuilen? Wat neem je mee uit deze crisis?

    Werkwijze

    Deze Kennisdag bestaat uit theorie afgewisseld met praktijkvoorbeelden en cases. Aan de hand van verschillende oefeningen krijg je diverse dilemma's voorgelegd. Door middel van deze oefeningen, in combinatie met casuïstiek, leer je in te spelen op  dilemma's en besluitvorming.

    Resultaat

    Je bent (nog) beter voorbereid op een onverhoopte nieuwe crisis of ramp. Ook heb je samen met vakgenoten teruggekeken op de corona-crisis en heb je een beeld hoe andere organisaties hiermee zijn omgegaan. Je hebt je eigen ervaringen kunnen delen en kunnen leren van de ervaringen van je vakgenoten. 

    Spreker

    Dirk de Vries. Allround , bevlogen en bruggen slaan, dit zijn kenmerken van Dirk. Dirk heeft een zorg-achtergrond en is met name in de Acute Zorg werkzaam geweest. Daarna heeft hij de overstap gemaakt naar de GHOR. Na een docentenopleiding is Dirk zich gaan specialiseren in opleiden, trainen en oefenen op het gebied van Crisismanagement.

    "Ik had de rol van logger en heb van Dirk daar de benodigde handvatten voor gekregen. Ik vond V&R erg prettig in de omgang en zeer ervaren. Goede voorbeelden, duidelijk materiaal."

  • Deelnemers 2021

    Eén of meerdere secretaresses uit deze organisaties schreven zich in:





Algemene informatie:

  • Type:

    Kennisdag

  • Prijs:

    € 550 excl. btw
    inclusief lunch

  • Data:

    16 april 2021

  • Tijd:

    09.00 - 17.00 uur

  • Locatie:

    AristoMeetingPlaza /  Utrecht





Actualiteiten:

  • Zorgcommissaris heeft onvoldoende zicht op calamiteiten. Lees meer ... augustus 2020

Corona: zó werken wij nu!

Prima  samen aan de slag met inachtneming van de RIVM-maatregelen. Lees meer...