Professioneel en Effectief Bestuurssecretariaat (PEBS) (KM PEBS)

Algemeen

Bestuurssecretariaten zijn volop in beweging. Technologische innovaties en maatschappelijke veranderingen volgen elkaar in rap tempo op. In deze dynamische context is het een uitdaging om – naast alle dagelijkse werkzaamheden – bij te blijven op het gebied van professionele ondersteuning, ontzorgen, governance, AI en andere ontwikkelingen.

Ons doorlopende programma Professioneel en Effectief Bestuurssecretariaat (PEBS) helpt jou hierbij. PEBS is speciaal ontwikkeld bestuurssecretariaten en bestuursassistenten te ondersteunen in hun blijvende (door)ontwikkeling. Het programma biedt een rijke leeromgeving waarin kennis, ervaring en inspiratie worden gedeeld.

Wat biedt PEBS?

PEBS is een langjarig programma met een flexibele opzet: je kunt op elk moment instappen of pauzeren. Via een vaste programmering met kennissessies, sectorspecifieke sessies, expert briefings (‘Bestuurssecretariaat Onderweg’) en intervisiesessies (Lunchgesprekken) creëert PEBS een leer- en ontwikkelnetwerk over sectoren heen.

Samen blijven we in beweging – als vakgenoten én als professionals.

Voor wie?

PEBS is er speciaal voor bestuurssecretariaten. Als steunpilaar van de directie, bestuurder of toezichthouder (RvC/RvT) vervul je een sleutelrol in het complexe speelveld van governance. Onder ons motto Improve your board bieden we een doorlopend educatieprogramma dat jou als ondersteuner van het bestuur, of jullie als bestuurssecretariaat, versterkt in kennis, vaardigheden en positionering.


Modules

Kennissessies

Vier keer per jaar organiseren we inspirerende (Kennis)middagen, geleid door ervaren en bevlogen sprekers en docenten. Tijdens deze bijeenkomsten verkennen we thema’s die raken aan de rol, verantwoordelijkheid, dynamiek en het vakgebied van het bestuurssecretariaat. We kijken vooruit: hoe bereid je jouw secretariaat optimaal voor op de toekomst? Hoe verstevig je jouw positionering van bestuurssecretariaat binnen de organisatie? En hoe kunnen technologische ontwikkelingen het werk op het secretariaat efficiënter, krachtiger én leuker maken?

Bestuurssecretariaat Onderweg (BAO)
Vijf keer per jaar start je de dag met een online ‘expert briefing’ om 08:00 uur – ideaal om onderweg naar je werk te volgen. In een compacte sessie van een uur praat een deskundige spreker je bij over actuele ontwikkelingen en thema’s die ertoe doen voor het bestuurssecretariaat. Praktisch, actueel en direct toepasbaar in je werk.

Sectorbijeenkomsten
Eén keer per jaar bieden we een online sectorspecifieke bijeenkomst aan. In deze sessie nemen we een relevant thema uit jouw sector onder de loep: wat speelt er op dit moment in jouw sector, en wat vraagt dit specifiek van het bestuurssecretariaat? Of je nu werkt in de zorg, het onderwijs, bij een woningcorporaties, in de non-profit, of juist in de profit-sector – je krijgt scherp inzicht in wat er nu nodig is om effectief en professioneel te kunnen opereren.

Het lunchgesprek
Tijdens de lunchgesprekken ga je in gesprek met andere bestuursassistenten: een plek waar je in vertrouwelijkheid jouw dilemma’s kunt delen, waar mogelijkheid is tot intervisie en waar ervaringen en best practices kunnen worden uitgewisseld.

Wil je deelnemen aan het programma "Professioneel en Effectief Bestuurssecretariaat (PEBS)" (KM PEBS)? Meld je dan hier aan.

Jouw investering

De persoonlijke investering voor deelname aan PEBS bedraagt €1.850,- per jaar (excl. btw). Wil je echter met jouw gehele bestuurssecretariaat deelnemen? Schrijf je dan gezamenlijk in; zo investeer je samen in kennisdeling en ontwikkeling, maar behoud je flexibiliteit! Per extra deelnemer wordt 50% extra kosten gerekend. Rekenvoorbeeld:

  • Eén deelnemer = €1.850,-
  • Twee deelnemers = €2.775,-
  • Drie deelnemers is €3.700, etc.
De investering is inclusief cursusmateriaal, certificaten, dranken, fruit en versnaperingen tijdens de live bijeenkomsten. Het lidmaatschap wordt jaarlijks automatisch verlengd, maar je kunt je op elk moment aan- of afmelden. De deelname-fee wordt dan naar rato verrekend op basis van het aantal bijeenkomsten dat je hebt bijgewoond.

Certificering en erkenning

Je ontvangt een certificaat. KM PEBS is erkend door Cedeo en biedt 35 PE-punten.

Blijven werken aan je ontwikkeling?

  • De Kennissessies in 2026 vinden fysiek plaats op Parc Broekhuizen (Leersum) van 14:00-17:00 uur op:

    • 25 maart 2026: Sterk in je rol op het bestuurssecretariaat (Myriam de Roo)
    • 24 juni 2026: The Future-ready Board Assistant (Dana Venema)
    • 30 september 2026: Besluitvorming & Vastlegging (Frans Scheefhals)
    • 9 december 2026: Good governance support (Marlien Muller)

  • De Bestuurssecretariaat Onderweg sessies in 2026 vinden online plaats op 8 oktober 2026 van 8:00-8:55 uur:

    • 29 januari 2026: Samenwerking met de bestuurssecretaris (Mandy Godschalk & Yannou Tamis)
    • 9 april 2026: Baas in eigen inbox (Karen Visser)
    • 7 mei 2026: Werken met de OR: best practices (Marjolijn Weterings)
    • 19 november 2026: Notuleren met AI (Willem Veenstra)

  • De Sectorsessies in 2026 vinden online plaats van 09:30-11:00 uur op:

    • Stakeholders & Governance: Zorg (Jeroen Collette)
    • Stakeholders & Governance: Onderwijs (Co de Custer)
    • Stakeholders & Governance: Woningcorporaties (Stefan Peij)
    • Stakeholders & Governance: Algemeen (Yannou Tamis)

      • De Lunchgesprekken in 2026 vinden online plaats van 12:00-12:55 uur op:

        • 10 februari 2026
        • 2 juni 2026
        • 8 september 2026
        • 1 december 2026

        • De online sessies van Bestuurssecretariaat Onderweg zijn terug te bekijken in de online kennisbibliotheek. De kennissessies vinden plaats op Parc Broekhuizen in Leersum. De Bestuurssecretariaat Onderweg sessies, de Sectorsessies en de Lunchgesprekken vinden online plaats.

          Het (jaar)abonnement gaat in vanaf het moment van inschrijven.

          KM PEBS Aanmelden ieder moment mogelijk Aanmelden

          Wat ook kan: een incompany Kennismiddag; dan komen we naar jou toe en kunnen er ook andere collega’s deelnemen.

    Wil je meer informatie?

    Voor meer informatie over onze opleidingen of adviesdiensten kun je contact opnemen met het secretariaat van Governance Academy via:

    0343 - 47 61 73

    Direct contact