• Opleiding onderwijs

    Bestuursassistent in het onderwijs

    4-daagse opleiding op HBO-niveau voor bestuursecretaresses werkzaam in of voor het onderwijs

    Je bent bestuurssecretaresse en wilt je verder ontwikkelen in je huidige functie, meer verdieping en meer inhoud. Of je doet nu al meer dan de gemiddelde bestuurssecretaresse en wilt vooral (achtergrond)kennis en specifieke vaardigheden opdoen om je functie vol vertrouwen verder vorm te geven.

    Tijdens deze 4-daagse opleiding leer je op welke vlakken je een waardevolle aanvulling op niveau kunt bieden en hoe je je (nieuwe) functie optimaal invulling geeft.

    Doorgroeien van bestuurssecretaresse naar bestuursassistent vraagt om de ontwikkeling van aanvullende specifieke kennis, competenties en vaardigheden, vooral op het gebied van:

    • Goed onderwijsbestuur / good governance
      De bestuursassistent kan een aansturende rol vervullen in het onder de aandacht brengen en actueel houden van de regelgeving binnen de eigen sector.
    • Planning- en controlcylus
      De bestuursassistent kan een belangrijke rol hebben bij het monitoren en bewaken van de processen rondom budgetten, begroting en jaarplanning. de WMS, WPO, WVO en WNT.
    • Regie op besluitvormingsprocessen
      De mogelijke taken en verantwoordelijkheden van de bestuursassistent bij het stroomlijnen en bewaken van de besluitvormingsprocessen.
    • Beleidsstukken: vorm en schrijfstijl
      De bestuursassistent moet inhoudelijk sterke en aantrekkelijk leesbare stukken op kunnen leveren. Naast verslaglegging, bereid je ook beleidsnotities voor uit naam van de bestuurder (jaardocument, kaderbrief, advies- of instemmingsaanvragen, meerjarenbeleidsplan enz.).
    • Positief beïnvloeden, overtuigen en omgaan met weerstand
      Als bestuursassistent heb je geen formele macht, maar ben je wel (mede)verantwoordelijk voor een gezamenlijk resultaat. Mensen in beweging krijgen op een natuurlijke en respectvolle manier is dan essentieel.

    Resultaat

    Je hebt kennis en vaardigheden opgedaan om deze (nieuwe) functie vorm en inhoud te geven. Daardoor draag je (nog) meer bij aan het waarmaken van bestuurlijke ambities. Je hebt vertrouwen in jezelf, kunt prioriteiten stellen en durft te handelen!

  • Sprekers

    Sprekers

    Ingrid de Jong & Marjoleine Kwak, programma-managers.
    ‘We hebben een uitgekiend programma samengesteld en deskundige en bevlogen sprekers gevonden die graag hun kennis en ervaring met jullie delen. Zij zien er naar uit om mee te werken aan de opleiding tot Bestuursassistent. We kunnen niet wachten om van start te gaan!

    Leonoor Van Gils, Opleidingsadviseur bij Pro Senectute. Leonoor heeft oog voor samenhang, communicatie en kwaliteit en is praktisch ingesteld. ‘Ik voel me op mijn plek in een omgeving waar respect en vertrouwen belangrijk zijn en waarin samenwerking vanuit gedeelde verantwoordelijkheid bijdraagt aan resultaat, succes en werkplezier.’ Samen met Ingrid coördineert Leonoor de opleiding.

    Co de Custer is gespecialiseerd in de inhoudelijke, financiële en bestuurlijke consequenties van de invoering van passend onderwijs. Hij is als interim bestuurder, directeur, voorzitter of adviseur beschikbaar voor werkzaamheden in de context van PO en VO samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Het meest op zijn plaats is hij in omstandigheden waarin behoefte is aan verheldering, visie en structuur. Hij is partner van Eduquality, een interim- en adviesbureau in Amsterdam.

    Marjolijn Weterings is zelfstandig bestuurssecretaris en jurist. Haar drive is om bij te dragen aan verbetering van governance en processen. Ze heeft een brede ervaring door opdrachten in de zorg, onderwijs en bij de overheid. 

    .

    Erik Boswinkel, financieel adviseur/interim manager in onderwijs en zorg. Erik helpt organisaties met het beheersen van geldstromen en het maken van financiële keuzes. ‘Samen brengen we de basis op orde door doelen, inzet van mensen, middelen en processen met elkaar te verbinden en te vereenvoudigen’. Erik werk(te) als directeur bedrijfsvoering bij de Veluwse Onderwijsgroep, hoofd bedrijfsbureau bij het UMC Utrecht, als penningmeester/ bestuurder bij de NVvPO en als bestuursondersteuner bij Trinamiek.

    Mariët Hermans, Expert in bedrijfscommunicatie. Voordat Mariët een eigen bedrijf startte, werkte ze als redacteur en schrijftrainer bij Berenschot en Boertiengroep. ‘Ik help mensen om beter en gemakkelijker te gaan schrijven. Zo bereiken ze sneller wat ze willen bereiken. Ook besparen ze tijd en energie. Daarnaast lever ik een bijdrage aan het begrijpelijker en aantrekkelijker maken van teksten.’

  • Deelnemers 2021-2022

    Een secretaresse uit deze organisatie schreef zich in voor april-juni 2022:

    – Saxion / Deventer
    – SWV Drechtsteden / Papendrecht
    – Mijnplein / Raalte

    Gereserveerde plekken: 1

    Een secretaresse uit deze organisatie schreef zich in voor september-november 2022:

    Een secretaresse uit deze organisatie schreef zich in voor oktober-december 2021:

    SWV Unita /Hilversum
    SKOBA /Dordrecht
    ISW / Naaldwijk
    Staring College / Lochem
    SPOLT / Heythuysen
    STC Group / Rotterdam

  • Ervaringen

    ‘Fijn om samen vakinhoudelijke dingen te bespreken!’


    De eerste 4-daagseopleiding is afgerond in december 2021, hieronder lees je reacties van de deelnemers:

    ‘Waardevolle opleiding; veel kennis opgedaan met genoeg handvaten om de functie van secretaresse uit te breiden tot bestuursassistent. Goed om kennis met elkaar te delen en van elkaar te leren.’
    Ella van Dongen
    Bestuurssecretaressse STC Group

    ‘Interessante en leerzame opleiding. Erg prettig om met vakgenoten te sparren over onze werkzaamheden. Door de presentaties meer inzicht gekregen in de diverse onderwerpen. Hierdoor ga je tijdens je werk (nog) meer nadenken, herken je bepaalde issues en ga je hierop dieper in. Je weet waar je informatie kunt nazoeken. Hierdoor kun je de bestuurder nog beter ondersteunen, kun je je onderscheiden en ben je van toegevoegde waarde. Ook na de opleidingsdagen weten we elkaar te vinden, wat ik als zeer prettig ervaar. Een eigen netwerk hebben is fijn.’
    Wendy Gubbels
    Bestuurssecretaresse bij SPOLT

    ‘Gaaf! Heel veel geleerd in korte tijd, waar ik, maar ook mijn leidinggevenden en collega’s verder mee kunnen. Er zijn veel inzichten en handvatten aangereikt waar ik nu verder mee kan. Bedankt voor alle inspiratie en ervaringen, en gezelligheid en alles!’
    Liesbeth Brandt
    Secretaris bij ISW (Interconfessionele Scholengroep Westland)

    Wil je graag van één van de deelnemers zélf horen hoe ze de opleiding vonden en wat ze er in de praktijk concreet aan hebben? Laat het dan even weten, wij brengen je graag met één van hen in contact.

    En we delen natuurlijk graag ook positieve feedback bestuurders:

    Ik ervaar zelf hoe veel profijt ik heb van onze bestuursassistent die gericht is op haar (persoonlijke) ontwikkeling en leert van en met collega’s. Mooie opleiding op HBO niveau. Aanrader!
    Maaike Huisman-Verkeste MSc
    College van bestuur bij SKO – Ontwerpers van Onderwijs

    Een specifieke, onderwijsgerichte opleiding voor bestuurssecretaresses waar je als bestuurder zéker profijt van hebt! De rol van de bestuursassistent bij ‘Good Governance’ is één van de onderdelen, naast bijvoorbeeld ‘hoe krijg je (meer) regie op de besluitvormingsprocessen’. Een mooie ontwikkelstap voor de bestuurssecretaresses in het onderwijs: waar en hoe kun je optimaal waarde toevoegen?’
    Co de Custer
    Directeur-bestuurder a.i., voorzitter, projectleider bij samenwerkingsverbanden PO en VO

Algemene informatie

  • Type:

    4-daagse opleiding

  • Prijs:

    € 3.695,- excl. btw
    incl. verblijfskosten

    Indexatie 2023:
    € 3.995,- excl. btw
    incl. verblijfskosten

  • Data:

    Voorjaar 2022
    blok 1: 6, 7, 8 april
    blok 2: 3 juni

    Najaar 2022
    blok 1: 28, 29, 30 sept
    blok 2: 25 november

  • Locatie:

    Oud London, Zeist





Per opleiding kan één persoon per organisatie deelnemen.




Contact

VOF Kennismiddagen

I.M.M. (Ingrid) de Jong
immdejong@kennismiddagen.nl
06 14 62 88 14

M. (Marjoleine) Kwak
m.kwak@kennismiddagen.nl
06 50 46 91 94

© 2019 Kennismiddagen