Samen werken en kennis delen!

Tijdens Kennis(mid)dagen en de opleiding Bestuursassistent delen secretaresses ervaringen, tips én formats met elkaar. De formats op deze pagina delen wij (met hun toestemming) ook via onze website. Alle formats zijn door ons nagelopen en geanonimiseerd.

  • Alle formats zijn gemaakt voor en door secretaresses bestuur/management.
  • Staat dat wat je zoekt er niet bij? Laat het ons weten, we gaan graag voor je op zoek, er is vást iemand in ons netwerk die je op weg kan helpen!
  • Heb jij een format waar je vakgenoten blij mee zullen zijn en je wilt het delen? Laat het ons weten, we nemen het graag op in onderstaande lijst.
  • De formats zijn beschikbaar voor deelnemers aan de Kennismiddag waarop dit format van toepassing is. In de sidebars van de desbetreffende Kennismiddag vind je een verwijzing naar deze formats.
  • Diverse formats zijn kosteloos beschikbaar voor alle geïnteresseerden.
  • Formats met een * zijn alleen opvraagbaar door (oud-)deelnemers aan Kennismiddagen en opleidingen.
  • Werk je in een andere sector, maar is een format voor jou toch handig? Download het gerust en doe er je voordeel mee!

De formats zijn bedoeld als voorbeeld, je kunt er zelf veranderingen in aan brengen, passend bij de eigen context. Organisaties kunnen te maken hebben met regelgeving of omstandigheden die vragen om aanvullende of andere bepalingen. Kennismiddagen VOF is niet aansprakelijk voor zaken die voorvloeien uit het hanteren van een format.

Wil je een format inzien of gebruiken? Vul dan onderaan je naam en emailadres in én je krijgt direct een mail met de toegang tot alle beschikbare formats. 

Aanvragen format(s)

Formats Zorg

Raad van Toezicht

  • Conflictregeling
  • Modelconflictregeling Brancheorganisaties Zorg
  • Inwerkprogramma leden Raad van Toezicht
  • Informatieprotocol*
  • Procedure Herbenoeming lid RvT*
  • Profiel-samenstelling-Raad-van-Toezicht
  • Reglement Kwaliteitscommissie*
  • Reglement Auditcommissie*
  • Reglement Governancecommissie*
  • Reglement Remuneratiecommissie*
  • Reglement Commissie ICT*
  • Jaarkalender RvT en de commissies*
  • Reglement RvT / NVTZ-NVZD
  • Statuten
  • Modelstatuten NVTZ-NVZD
  • Werving- en selectieprocedure RvT*

Raad van Bestuur

  • Directiebeoordeling – ISO
  • Voorbereidingen komst nieuwe bestuurder
  • Voorbereidingen vertrek bestuurder
  • Reglement Raad van Bestuur*
  • Declaratiebeleid raad van bestuur
  • Tekenformulier Raad van Bestuur
  • Stroomschema besluitvorming*
  • Onaangekondigd bezoek IGJ

Vergaderingen

  • Format-advies-of-instemmingsaanvraag-OR
  • Besluitenlijst
  • Memo agendapunt ter afhandeling
  • Memo agendapunt ter bespreking
  • Memo agendapunt ter informatie
  • Richtinggevend-besluit-gevraagd
  • Statusformulier
  • Voorblad-en-bespreekwijzer-besluitvorming-directieoverleg
  • Voorblad-grote-overkoepelende-organisatie

Overige

  • Toekenning vacatieregeling CCR – CR – BR, korte versie
  • Voorbeeld 2 toekenning vacatieregeling CCR – CR – BR

Formats Onderwijs

Raad van Toezicht

  • Beknopt-toezichtkader-RvT
  • Procedure samenwerkingsovereenkomst
  • Statusformulier bij agendapunt Raad van Toezicht
  • Reglement Raad van Toezicht*
  • Reglement Auditcommissie*
  • Introductie-programma lid Raad van Toezicht
  • Profiel Raad van Toezicht en leden

Raad van Bestuur

  • Bestuursrapportage*
  • Bestuursplanning (uitgebreid)*
  • Planning en controlcyclus, schema*
  • Voorbeeld reglement criteria nevenfuncties bestuurders

Vergaderingen

  • Actie-en-besluitenlijst, doorlopend
  • Besluitenlijst totaal (dus niet per vergadering)
  • Agenda managementteam-overleg
  • Agenda vergadering CvB-RvT
  • Oplegger-ter-advies-instemming-goedkeuring
  • Format Oplegger bij vergadering

Overige

  • Projectplan
  • Protocol ondertekening door of namens het bevoegd gezag
  • Handreiking-integriteitscode
  • Voorbeeld Klokkenluidersregeling

Formats Overheid

Burgemeester

  • Inwerkprogramma nieuwe burgemeester

College

  • Acties bestuurssecretariaat bij wisseling college
  • Werkwijze college en bestuurssecretariaat
  • Workflow vaste afspraken voor college

Vergaderingen

  • Besluiten B&W vergaderingen in iBabs
  • Procedure B&W-vergaderingen

Wil je meer informatie over een van onze opleidingen of adviesdiensten,
bel het secretariaat van Governance Academy op 0343 - 47 61 73